26. juni 2014

Varm noen andre

Untitled


Sommerstid er det ikke alltid like fristende å sitte med store, varme strikketøy i fanget, og kanskje du trenger noe strikketøy på reise som er lett å ta med seg, og tar liten plass?

Hva med å støtte ymse organisasjoner med småstrikk i sommer? Jeg gjetter på at det er flere enn meg som har endel babyull i garnlageret sitt, og som gjerne vil bruke det til noe fint.


Strikk for livet har innsamling av luer, kuvøstil sykehus i Tanzania, og har egen nettside med oppskrifter og adresse som du kan sende det til.

Amandaprosjektet samler inn til nyfødtintensivene i Norge, og har kontaktlister med oversikt over sykehus i nærheten av der du bor, og oversikt over hva de ønsker seg av småstrikk.

Juleflyet til Tallin samler inn varme ullklær til barnehjemsbarn i Tallinn og området rundt, her trengs varme barneklær i alle størrelser, sokker, votter, luer, skjerf, gensere, ullbukser osv. To vrange samler inn til juleflyet, ta kontakt der for mer info. 


Untitled

5 luer er klare for avgang herfra. Mulig de får noen flere med på veien.

9 kommentarer:

  1. Tusen takk for at du skriver om Juleflyet! :D

    SvarSlett
  2. Takk for god info - dette er virkelig strikk som varmer flere ganger. Og restelageret er jo glimrende for sånne prosjekter!!!

    SvarSlett
  3. Takk for linker! Supre prosjekter som det virkelig er verdt å sette av strikketid for!

    SvarSlett
  4. Pussig du skulle skrive om dette i dag! Har nemlig strikket nyfødtluer til Leger uten grenser de siste dagene:

    http://www.leger-uten-grenser.no/Nyhetsbrev/Utrolig-strikkeengasjement

    Jeg har ikke særlig med restegarn av babyull, siden jeg strikker mest i tynn alpakka, men jeg hadde et par nøster med Drops babymerino og kjøpte tre til på salget i mai for å få mange fargekombinasjoner - da er det morsomt å strikke også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for link til siden! Absolutt et godt tips.

      Slett
  5. Godt vi er flere som strikker til andre når vi har nok selv. Jeg skal også gå over til luer, da haugen av restesokkegarn begynner å bli slunken.

    SvarSlett
  6. Amandaprosjektet er mitt hjertebarn som kontakt for Bodø/nordland men det forhindrer jo ikke flere tanker i hodet på en gang, eller prosjekter på pinnene.
    Har strikket luer til leger uten grenser, trøyer til Zimbabwe og diverse barnestrikk til barnehjem i Litaugen.
    I år er sommerens strikkeoppresterprosjekt tøy til Amadia og Strikkedelen deres Handicrafts Made With Love (gruppe på facebook)
    Det er godt å få brukt opp restene til noe fornuftig samtidig som det strikkes for fullt på "vanlige" prosjekter og produserer stadig nye rester.
    En evig runddans det der......

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du stiller som kontaktperson! Det er en viktig jobb, ellers kommer ikke tingene frem.

      Slett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.