25. juli 2014

Brune nøster som nesten får viljen sin

012

To brune nøster kikket opp på meg fra garnskapet.
-Du, det er på tide å strikke en barselgave snart, og siden du hadde tenkt å strikke til Bjørns lille, så hadde vi en liten ide om at du kunne strikke noe i bamsebrunt, du vet, litt sånn melert og fint, sånn om du bruker oss sammen, en tråd naturbrun alpakka, og en tynn tråd fra Nøstebarnulla? Oioioi, så fine vi er sammen!

-God ide!- sa jeg, og gikk på butikken og kjøpte tre nøster alpakka i en nydelig melert brunfarge, akkurat passe brunbjørnfarget.

-Eh, sa nøstene jeg hadde fra før, hva skjedde med vår ide om å bruke oss først?

-Sorry folkens, dere var litt små. Småbjørner trenger mer garn enn det der. Men som plaster på såret, kan jeg bruke litt av den blåfargen som ligger ved siden av dere, det var en fin kombo. Takk for tipset.

-Ikke rart lageret vokser, mumlet de første nøstene, når gode tips fra lageret gjør at hun handler MER inn. Jeg stemmer for at vi kaster restegarnforbannelse over kanten, så hun må kjøpe mer blått garn og.


010

Jakka ble ferdig.
Og mystisk nok gikk jeg tom for blått, og endte med mer enn jeg hadde. Curses!

En enkel liten rillejakke i brunt og blått, der jeg tok målene fra et gammelt Sandneshefte, men strikket den litt lengre bak, og strikket på vrangborder i blått. Knappene hadde jeg liggende fra før, det er noen fine metallknapper fra Marte Helgetun, hun har mye fine knapper. Rillestrikk har vært fint i sløve-på-verandaen-modus, lite å følge med på, og bare strikke mens humla suser.

Stikkord; pinne 3, 3,3 nøster Sandnes Alpakka, fine knapper. Str 6-12 mnd. Improvisert mønster.

014

Apropos humla suser, er det ikke fint det nye sjalet/skjerfet jeg kjøpte?

Insekter; when you can't beat them, join them.

23 kommentarer:

  1. Så fin! Brunt med pastell attåt er nydelig til baby, der traff du skikkelig :)
    Nydelig sjal også, veldig greit at bugsa blir litt mindre konkret når du tuller de rundt halsen.

    SvarSlett
  2. Haha, gjorde omtrent det samme, kjøpte mer Finull til vottestrikking, for så å komme hjem og finne ut at akkurat den turkise har jeg mer enn nok av fra før, og grønnfargen jeg allerede hadde var enda finere enn de nye nøstene. Godt strikkedilla er kontinuerlig. Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  3. Så fin jakke! Også synes jeg du skal kalle det for strikkord. :D

    SvarSlett
  4. Nydelig! Brunt i kombinasjon med lys blå eller lys rosa blir aldri feil :)

    SvarSlett
  5. Hihi, søtjakka! Og jo, veeldig lekkert sjal =)

    SvarSlett
  6. Det er ikke så greit når til og med nøstene i garnlageret rotter seg sammen mot en! ;) Men jakken ble kjempefin. Det blir en bra gave, ja!

    SvarSlett
  7. Akk akk, veldig fine farger sammen, heldige de som får barselgaver hos deg :)

    SvarSlett
  8. Det var dårlig gjort av garnlageret ditt å kaste restegarnforbannelse over det blå garnet! Men blåfargen var fin, den passer sikker bra til mange andre farger du kan kjøpe for å "bruke opp fra garnlageret" ;)

    SvarSlett
  9. Deilig, deilig fargekombinasjon!

    SvarSlett
  10. Nydelig! Husker brunt og lyseblått/brunt og rosa var veldig poppis på starten av 2000-tallet. Har egentlig sett på kombinasjonen med argusøyne siden da, men nå ombestemmer jeg meg litt kjenner jeg.

    SvarSlett
  11. Garnlageret ga jo inspirasjon, om ikke annet! ;) Jakka ble kjempefin!

    SvarSlett
  12. Kjempe fin jakke. Kjenner meg veldig igjen i garnerfaringene gitt.

    SvarSlett
  13. Dette var en nydelig jakke!

    SvarSlett
  14. Nyyydelig fargekombo. Dessverre er denne historien litt for kjent ;-)

    SvarSlett
  15. For en nydelig jakke til en liten heldig prins :-) Og tusen takk for knappetips! Det var jo så mye fint å velge mellom der! :-)

    SvarSlett
  16. Så fin jakke! Både farge og fasong! Blir inspirert...

    SvarSlett
  17. Kjempefint med lyseblått og brunt sammen! Nydelig barselgave:)

    SvarSlett
  18. Kjempefin jakke, nydelige fargar!

    SvarSlett
  19. Nydelig fargekombinasjon!

    SvarSlett
  20. Nydelig liten jakke, og skikkelig umulig garnforbruker;-)

    SvarSlett
  21. Så fin jakke! Brunt og (lyse)blått er ein ufattelig fin kombinasjon.

    SvarSlett
  22. Nydelig jakke - det er så flott med rettstrikk og så "tenkeløst" (man kan bare strikke i vei). Jeg skulle aldri funnet på å kombinere brunt og lysblått, - men du verden hvor fint det er.

    - Marianne

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.